Okuma Serüveni (DADA)


(Resim:Pinterest  Dibustock)


Herkesin kendine has bir kitap okuma serüveni vardır. İlk hangi kitapla başladığı,hangi yazarın satırları ile tanıştığı çok değerlidir. Çünkü insan ilk kimle tanışırsa ya okumayı çok sevdiriyor ya da sonsuza kadar soğutuyor. Çok şanslıyım ki benim ki çok sevdiren türden oldu.



Kitap kapağı buydu.

Ben  İpek Ongun’un Yaş 17 kitabı ile başladım serüvenime. Hem daha 17 yaşında bile değildim, orta okula yeni başlamıştım zannediyorum. Kitap beni bir geç kızın dünyası ile tanıştırıyordu. Ergenliğimle boğuştuğum zamanlarda tutunacak dalım olmuştu.Bu yüzden İpek Ongun’un yeri bende çok başkadır. Hem kendini okutur hem de başka kitaplar okuman için sana ilham olur. Sonrasında Kamp Arkadaşları kitabını okudum. Devamında ise benim jenerasyonun yani 90’ ların genç kızlarının ellerinden düşmeyen Bir Genç Kızın Gizli Defteri serisi tabi ki. Ah o Serra’nın hayatı nasıl da içine çekti bizleri. Nasılda onunla yattık, onunla kalktık. O aşık oldu biz de olduk, o üzüldü, o üniversite kazandı,işe girdi,evlendi,çocuğu oldu. Hepsine kitap kitap şahit olduk. Onunla büyüdüm gibi bir şeydir yani.Ara ara alır elime yeni baştan soluksuz okurum, hem de ilk gün ki gibi heyecanla. Benim sayemde bir sürü arkadaşımda okumuştur.

 

İpek Ongun ile güzel bir giriş yaptığım serüvenim klasikler ile devam etti ilk okuma yıllarımda. Çünkü kitap, okumaya da teşvik ediyordu. Serra okuyordu ve bende okumalıydım.  Bir genç kız ne yapardı, okurdu, okumalıydı. Heyecanla halk kütüphanesine kayıt oldum. Haftada bir kitap değiştiriyordum.Hala saklarım üye kartımı. O sıralar tabi bilgisayar tablet vs yok. Gazete okunuyor, hemen hemen her eve gazete giriyordu. Bazı gazeteler de kitap hediye ediyordu. İnanın bana o dönem çoğunu toplamışımdır. Dikkatle takip ediyordum hangi gazete neyi veriyor ,sabah da erkenden gidip alıyordum. Nasılda güzel heyecanlar değil mi?

 

Tv 8 de hafta sonu Yaşamdan Dakikalar diye bir program vardı. Sunay Akın,Nebil Özgentürk, Hıncal Uluç ve Haşmet Babaoğlu sunuyordu.Bana kalırsa gelmiş geçmiş en iyi kültür sanat programıydı. Sırf bu programa ait defterim vardı. Reklama geçerlerken Sunay Akın reklam habercisi olarak minik bir tahtaya şiir yazardı. O şiirlerin hepsini defterime not ederdim. Kitap önerileri yaparlardı, bende tek tek yazar,kendime okunacaklar listesi yapardım. Hepsinin genel kültürüne, tatlı dillerine o bilmişliklerine hayrandım.Kaldı ki Sunay Akın’ı çok ama çok severim. Kendisi ile tanışıp sohbet etme fırsatım da olmuştu. Hazine gibi bir insan. Bu ülke için çok değerli bir aydın bence. Oyuncak Müzesini de gezmenizi tavsiye ederim.

 

Yaşamdan Dakikalar
(Kitap olmuş sonrasında)
                               

Böyle böyle okuma serüvenim devam ediyordu. Deli gibi kitap okuyordum, bazı sabahlar erken uyanıp, yataktan kalkmadan 15-20 sayfa okuyordum.Sonra Harry Potter ile tanıştım. O kitaplarında her birini en az iki kere okumuşumdur. O da fantastik kitap türünü sevmeme sebep olmuştur mesela.Hatta lise de bir arkadaşımla teneffüsler de okurduk. Filmleri de beş-on kere izlendi tabi ki.

 

Lisede de kütüphane koluydum. Öğle molalarında, orada kitap okuyordum. Hatta okulda çok kitap okuyanları geziye götürmüşlerdi de, bende gitmiştim.Edebiyat öğretmenlerimizde iyiydi.Bir de sizin gibi okumayı seven arkadaşlarınızın olması çok önemli. Benim en yakın dostumda benim gibi okuma aşığıydı. Okul çıkışlarında kütüphaneye gider, okumalar yapardık. Kütüphane o zamanlar yaşadığım şehrin camisinin içindeydi, ama han kısmındaydı. Cami kısmında değildi. Çok büyük eski bir yapı. Oraya da gitmeye bayılıyorduk aslında. Tarih kokan duvarlar arasında,loş ışıklar içinde sessiz, huzur dolu bir ortam.

 

Lise yıllarında klasikler okundu. Tolstoy, Dostoyevski,John Steinbeck…Babaannemin vefatı ile sevgili dedeceğimin kitapları da bana kalmıştı. O zamanda siyasi kitaplarla tanışmıştım. Mesela dedem Sabahattin Ali yi çok severmiş, yıllar sonra öğrenmiş oldum. Onun yıllar önce altını çizdiği satırları, tekrar tekrar okudum.Ansiklopedileri varmış ama Meydan Larousse değil. Mesela “İlk İcatlar” gibi. Onları okudum. Hepsini de saklıyorum bu arada. Üniversite de hem siyasi kitaplarla daha haşır neşir oldum hem de karikatür dergisi okuma alışkanlığı kazandım. Geçen hafta da yazmıştım. Penguen arşivim vardı. Bir çoğunu hala saklarım, kıyamıyorum atmaya.

 

Çalışma hayatına başlayınca kabul edelim eskisi kadar tempolu okumalar yapamıyorsunuz.Beden ve zihin aynı anda yorulunca insanın hali kalmıyor okumaya. Hızım eskisi kadar yoğun olmasa da çevreme göre baya iyiydim.Bu zamanların başlarında da İclal Aydın,Ece Temelkuran, Duygu Asena, Tezer Özlü, Leyla Erbil… gibi kadın yazarlarla tanıştım. Aslında sonrasında nedendir bilmem ama kadın yazar okumak istedim bir dönem.(Belki onlar gibi iyi yazmak istediğim içindir) Tezer’e hayran kaldım. Çoğu kitabını bir çok kez okudum. Benim için yeri çok ayrıdır.Ece Temelkuran’ın Düğümlere Üfleyen Kadınlar kitabının da hayatımda yeri ayrıdır.

 

Son yıllarda yoga ve meditasyona merak saldığım için psikolojik ve spiritüel kitaplar okumaya başladım. Don Miguel Ruiz’in Dört Anlaşma, İkigai, Pembe Fili Düşünme gibi kitaplar okudum.Hala da okumaya devam ediyorum.

 

Şimdi yazarken fark ettim ki. Her zaman ihtiyacıma  göre okumuşum.Ruhumda ne eksik ise o türde okuyarak kendimi tedavi etmişim.Okumak güzel, okumak şifalı. Yazmak ise çok okuduktan sonra engellenemeyen bir yol.

 

Şimdi hem okuyor hem de bloğumda sizlerle buluşuyorum. Mutluyum fazlasıyla. İyi ki yıllar önce tanışmışım İpek Ongun ile. O bu uzun yolumun azmettiricisi oldu.Teşekkürler Yaş 17, teşekkürler İpek Ongun.

 

Biliyorum ki sizlerinde vardır hikayeleri. Yazarsanız seve seve okurum. Benimkini hatırladığım kadarı ile yazmaya çalıştım.

 

Sevgiler.

 

Dadanız.

Yorumlar

  1. Yazdıklarınızın çoğunu okumadım. Harry Potter da bana fantastiği sevdiren seri olmuştur. Heyecanla kitapların çıkmasını beklerdim.
    Çocukken hikaye okumaya bayılırdım. Akrabalar da bana çok vermiştir kitap. İlk hikayemi de ilkokulda yazmaya başladım. Okulda da kitaplıktan hep yararlanırdım. Üniversitede de kütüphaneye sık sık gittim. Genelde fantastik, dini ve kişisel gelişim kitapları okuyorum. Özellikle takip ettiğim belli biri yok. Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İclal Aydın tavsiye ederim. Teşekkürler :)

      Sil
  2. Çocukken tanıştığınız kitaplar okumayı sevdirme yada soğutmanın yanı sıra hayat görüşünüzü, olaylara yaklaşımınızı bile bazen etkileyebiliyor. Benim de her ne kadar çocuk kitapları ile başlayan bir serüvenim olsa da, ilk ilgimi çeken 80'li yılların sonlarına doğru, babamın eskiden kalan ve "oğlum o kitapları çok kurcalama, ortaya dökme" dediği "izm"leri anlatan kitapları oldu:-)) Ondan sonra da bulması çok zor olsa da kütüphanelerde, kitapçılarda hep bulunması zor yada yasak kitaplar ilgimi çekmeye devam etti.. Günümüzde her ne kadar ifade özgürlüğü vb. konulardan çok şikayetçi olsak ta aradığımıza ulaşma konusunda yine de eskiye oranla biraz daha rahat olduğumuzu düşünüyorum:-) Keyifli bir yazı, kaleminize sağlık. Şimdiden mutlu bir hafta dilerim:-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle okuma konusunda onlara göre daha şanslıyız. Teşekkür ederim :)

      Sil
  3. benzer kitapları okumuşuz yaşamımızın belli dönemlerinde benim ilk okuduğum kitap çocuk kalbi idi ve hala etkisini ruhumda duyarım , ipek olgunun kitapları da gençliğim de severek okuduğum kitaplar arasındaydı ama favorim Reşat Nuri Gültekindi o zamanlar ... şimdi ise bende yoga ile ilgili kitapları okumaya çalışıyorum ... sevgiler.

    YanıtlaSil
  4. Ne güzel anlatmışsın.
    Şimdi sen anlatınca düşündüm de ilk okumalarım Kemalettin Tuğcu'ya aittir. O dönemlerde bütün kitaplarını okudum sanırım. İlkokuldaki öğretmenim isterdi okumamızı. Neslimin ağlak bir nesil olma sebebidir bence :)
    Sonraları polisiyeye sardım. Agatha, Sherlock okurdum deli gibi.
    Üniversite çağlarım siyasi kitaplara geçiş yaptırdı.
    Ve sonra uzun soluklu bir okumama dönemi...
    Ne büyük kayıp diyorum şimdi..
    Tekrar okumaya başlamam Türk yazarlarla oldu ve ilk okumalarımın etkisiyle sanırım dram sever oldum çıktım :)

    Mutlu haftalar diliyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim. Bende Ahmet Ümit okudum, onunda polisiyeleri güzeldir.Sevgiler. :)

      Sil
  5. Ne güzel geçmiş yıllar.
    Beni okuduğum zamanlar ne teşvik etmişti hiç hatırlamıyorum. :)
    Ama ortaokuldayken ödev niyetine baya okumuştum. Sonra öğretmen gerçekten okuduk mu diye kitaplardan soru sorardı.
    Sonrasında o kadar kitap okumadım. Evlenince hepten bittu gitti.
    :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okumak çok güzel bir alışkanlık, ne şirinmiş öğretmen:) Sevgiyle...

      Sil
  6. Selam Dada'cigim...Ben de okumustum Yas 17'yi.Benim kitap maceram da Cati serisi ile basladi.Ben de ilkokulda kitaplik koluydum bi ara.Bu aralar okuyamiyorum,yavas okuyorum ama senin gibi ben de hayatimin donemine seciyorum kitaplari.Kocaman sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende çok yavaşım bu sıralar. Deli gibi okuduğum zamanları özlemle bekliyorum. Çok teşekkürler, çok sevgiler :)

      Sil
  7. eveet sen sanki dönem dönem ihtiyaca göre okumuşsun gibii, o zaman şimdi sırada bilimkurgu, din, bilim, tarih, polisiye filan var. ben de agatha christie ile başladım, jack london ile devam ettim, şimdi manga okuyorum, büyük ilerleme :)

    YanıtlaSil
  8. Çok teşekkür ederim :) Okumak baya iyiii :)

    YanıtlaSil
  9. Kitap okumaya başladığım ilk zamanlara gittim aslında... Ben okumadığım dönemi söyleyim çünkü en verimsiz dönemdi benim için edebi olarak, lise sonlar ve üniversite yıllarımda ders kitaplarından başka bir şeye bakamaz olmuştum :) Okuyordum ama edebi değil sayısal kitaplar :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Oww o da fenaymış aslında :) Ama her okumanın da ayrı bir tadı var tabi ki :)

      Sil
  10. Okuma serüveninizi beğendim. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  11. Çok hoş bir anlatımı olmuş okuma hikayenizin, emeğinize sağlık. Okumak bazen ya da çoğu zaman ihtiyaçtan bence de . Bazen de gereklilikten ama en çok sevmekten beslenir. Okumanın kendisini, kitapları, yeni dünyaları sevmekten. Sevgiyle, sağlıkla

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle çok haklısınız. Çok teşekkür ederim. Sevgiler.

      Sil

Yorum Gönder

Yorumlarınız beni geliştirir.

Popüler Yayınlar