Nazım Hikmet'e Dair

 


Bugün 3 Haziran, sevgili Nazım Hikmet'in ölüm yıl dönümü. Şiirleri ve yaşamı ile ülkemizde en etkileyici yeri olan şairlerden biri. Devrimci ruhu, sonsuz ve coşkulu aşkları mısralarından fışkırır ve sizi kalbinizden vurur. Birçok şiiri şarkı olmuş bize dost sohbetlerinde,aşk sarhoşluğunda-acısında,mücadelede eşlik etmiştir. Mavi Gözlü dev filminde nelerle mücadele ettiğini ve yılmadığını, asla vazgeçmediğini görürsünüz. Ülkesinden sürgün edilmiş,bir vatan sevdalısıdır. Yıllar önce şiir kitabını almıştım, içinden bir cd çıkmıştı. Cd de onun sesinden kayıt edilmiş şiirler ve söyleşi vardı. Canım şiir çektikçe kitaplıktan alır, önüne çöker birkaç şiirini okurum. Ne güzel sevmiş, ne güzel mücadele etmiş. Hem aşkı hem de vatan aşkı için. Şiirlerini okurken, sanki satırlar bana yazılmış gibi hissetmeye çalışırım. Ne şanslı derim, bu satırlar yazılan kadın. Ve ne şanslı bu satırlar yazılan güzel ülke.

İçinde Cd'si olan kitap

Huzur içinde uyu Nazım Hikmet. İyi ki yazdın, iyi ki yaşadın...

Aşağıya sevdiğim şiirlerinden bırakıyorum ve sevgili Hasan Hüseyin Korkmazgil'in o muazzam şiiri,

"yıllar var ki ter içinde

taşıdım ben bu yükü

bıraktım acının alkışlarına
                3 haziran '63'ü

bir kırmızı gül dalı 
                    şimdi uzakta
bir kırmızı gül dalı
                    iğilmiş üzerine
yatıyor oralarda
bir eski gömütlükte
       yatıyor usta
bir kırmızı gül dalı
              iğilmiş üzerine
okşar yanan alnını
bir kırmızı gül dalı 
                      nâzım ustanın"


Mavi Gözlü Dev

“O mavi gözlü bir devdi.
Minnacık bir kadın sevdi.
Kadının hayali minnacık bir evdi,
                          bahçesinde ebruli
                                     hanımeli
                                                   açan bir ev.

Bir dev gibi seviyordu dev.
Ve elleri öyle büyük işler için
                             hazırlanmıştı ki devin,
yapamazdı yapısını,
                            çalamazdı kapısını
bahçesinde ebruli
                      hanımeli
                                  açan evin”

Yaşamaya Dair

“Yaşamak şakaya gelmez,
büyük bir ciddiyetle yaşayacaksın
                        bir sincap gibi mesela,
yani, yaşamanın dışında ve ötesinde hiçbir şey beklemeden,
                           yani bütün işin gücün yaşamak olacak.
Yaşamayı ciddiye alacaksın,
yani o derecede, öylesine ki,
mesela, kolların bağlı arkadan, sırtın duvarda,
yahut kocaman gözlüklerin,
                            beyaz gömleğinle bir laboratuvarda
                                          insanlar için ölebileceksin,
                           hem de yüzünü bile görmediğin insanlar için,
                          hem de hiç kimse seni buna zorlamamışken,
                         hem de en güzel en gerçek şeyin
                                       yaşamak olduğunu bildiğin halde.”

Yine Sana Dair

“Sende; ben, kutba giden bir geminin sergüzeştini,
Sende; ben, kumarbaz macerasını keşiflerin,
Sende uzaklığı,
Sende; ben, imkansızlığı seviyorum.

Güneşli bir ormana dalar gibi dalmak gözlerine
Ve kan ter içinde, aç ve öfkeli,
Ve bir avcı istihasıyla etini dişlemek senin.

Sende, ben, imkansızlığı seviyorum,
Fakat asla ümitsizliği değil…”

Seni Düşünmek

“Seni düşünmek güzel şey, ümitli şey
Dünyanın en güzel sesinden
En güzel şarkıyı dinlemek gibi bir şey
Fakat artık ümit yetmiyor bana,
Ben artık şarkı dinlemek değil
Şarkı söylemek istiyorum…”

Hoş Geldin Kadınım

“Hoş geldin kadınım benim hoş geldin
ayağını bastın odama
kırk yıllık beton, çayır çimen şimdi
güldün,
güller açıldı penceremin demirlerinde
ağladın,
avuçlarıma döküldü inciler
gönlüm gibi zengin
hürriyet gibi aydınlık oldu odam..

Hoş geldin kadınım benim hoş geldin.”


ÇEKİLMEZ BİR ADAM

Çekilmez bir adam oldum yine
Uykusuz, aksi, lanet
Bir bakıyorsun ki ana avrat söver gibi
Azgın bir hayvan döver gibi
O gün çalışıyorum
Sonra birde bakıyorsun ki
Ağzımda sönük bir cigara gibi tembel bir türkü
Sabahtan akşama kadar sırt üstü yatıyorum ertesi gün
Ve beni çileden çıkarıyor büsbütün
Kendime karşı duyduğum nefret ve merhamet
Çekilmez bir adam oldum yine
Uykusuz, aksi, lanet
Yine her seferki gibi haksızım
Sebep yok olması da imkansız
Bu yaptığım iş ayıp rezalet
Fakat elimde değil
Seni kıskanıyorum. 

( Bu şiir Volkan Konak ne güzel söyler ama...Onun sesinden dinleyin) 



CEVİZ ACAĞI

Başım köpük köpük bulut,
içim dışım deniz,
ben bir ceviz ağacıyım Gülhane parkında,
budak budak, serham serham ihtiyar bir ceviz.
Ne sen bunun farkındasın, ne polis farkında.

Ben bir ceviz ağacıyım Gülhane parkında,
Yapraklarım suda balık gibi kıvıl kıvıl.
Yapraklarım ipek mendil gibi tiril tiril.
Koparıver, gözlerinin, gülüm, yaşını sil
Yapraklarım ellerimdir tam yüz bin elim var,
Yüz bin elle dokunurum sana, Istanbul'a.
Yapraklarım gözlerimdir.Şaşarak bakarım.
Yüz bin gözle seyrederim seni, Istanbul'u.
Yüz bin yürek gibi çarpar, çarpar yapraklarım.

Ben bir ceviz ağacıyım Gülhane parkında,
Ne sen bunun farkındasın, ne polis farkında
 
Bu şiir de Cem Karaca'dan  dinleyelim tabi;

Ceviz Ağacı (tık tık )

DaDa

Yorumlar

  1. Nasıl güzel bir adam değil mi? İyi ki geçti bu dünyadan...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İyi ki geçti de aşkımıza, mücadelemize eşlik etti :)

      Sil
  2. bir de davet adlı ünlü şiiri vaar :)

    YanıtlaSil
  3. Çekilmez bir adamı okurken Volkan Konak beynimde seslendirme yapıyordu, ardından da mimoza çiçeğim şarkısı çalmaya başladı içimde. :D

    YanıtlaSil
  4. Saçları saman sarısı, kirpikleri mavi... Anısına saygıyla büyük şairin... Size de teşekkürler, ne güzel bir paylaşım :)

    YanıtlaSil
  5. Bende hemen hemen her şiirini seviyorum :)

    YanıtlaSil
  6. Sadece bir gün değil, her daim anılacak, adı geçecek şairlerdendir Nazım..
    Ruhu şad olsun.. @>------

    YanıtlaSil
  7. Uzun zamandır buralarda olmadığım için kıymetli dostlarımın bloglarında ne kaçırmışım diye bakıyordum.
    Bu yazıyı görünce hemen durdum.
    Şiiri, şairlerimi çok severim.
    Özellikle de Cumhuriyet Şairleri'mi.
    Nâzım Hikmet'te onlardan biri.
    Hayatımda çok çok özel bir yere sahip.
    Ne zaman en sevdiğim şairi sorsalar içimde bir yerlerde ,cevap o olsun ya da olmasın, ona karşı hep bir kayırma vardır. Nâzım Hikmet kesinlikle her zaman bir cevaptır.
    Nâzım bir devrimdir.
    Nâzım bir özgürlüktür.
    Nâzım bir Vatan Şairi'dir.
    Nâzım ne güzel bir insandır!
    Çok kıymetli bu yazın için çok kıymetli sana çok teşekkür ediyorum Sevgili Dada! 🌸

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ahhh ne güzel yazmışsın... Nazım hepimiz için ne kadar da ayrı bir yerde. Bunu görmek bana mutluluk veriyor:)

      Sil

Yorum Gönder

Yorumlarınız beni geliştirir.

Popüler Yayınlar